Публикации

.

Година: 2025
Брой: 2
Автор/и: Проф. д-р Николай Марин, гл. ас. д-р Анна Христова
Заглавие: Дейността на ООН в изграждане на нов дигитален модел в областта на образованието
Резюме:

Дейността на ООН в изграждане на нов дигитален модел в областта на образованието


Проф. д-р Николай Марин, гл. ас. д-р Анна Христова,
Югозападен университет „Неофит Рилски“, гр. Благоевград

Резюме:

Настоящата статия изследва трансформацията на образователната среда в епохата на  дигитализацията, като разглежда ключовите елементи на новия образователен модел в контекста на глобалните препоръки на Организацията на обединените нации. Акцентът е поставен върху развитието на дигиталната грамотност като основна компетенция за 21-ви век, интеграцията на дуалното обучение с дигитални технологии и стратегическите насоки на ООН за устойчиво образователно развитие. Чрез систематичен анализ на официални документи на UNESCO, UNICEF и други агенции на ООН, изследването идентифицира ключовите предизвикателства и възможности пред съвременното образование. Резултатите показват необходимостта от системна промяна в образователните подходи, която да интегрира дигиталните технологии по начин, гарантиращ равен достъп до качествено образование и подготовка на учащите за бъдещия трудов пазар. Предложеният модел на образователната среда се основава на принципите на хибридността, персонализацията и непрекъснатото развитие, като отчита специфичните нужди на различните възрастови групи и социални общности.

Ключови думи: дигитализация, образователна среда, дигитална грамотност, дуално обучение, ООН, 
устойчиво развитие, UNESCO, хибридно обучение.



THE ACTIVITIES OF THE UN IN BUILDING A NEW DIGITAL MODEL IN THE FIELD OF EDUCATION



Prof. Nikolay Marin, PhD, Chief Assist. Anna Hristova, PhD,
South-West University “Neofit Rilski”, Blagoevgrad



Abstract:

This article examines the transformation of the educational environment in the age of digitalization, exploring the key elements of the new educational model in the context of the global recommendations of the United Nations. The focus is placed on the development of digital literacy as a core 21st-century competency, the integration of dual education with digital technologies, and the strategic guidelines of the UN for sustainable educational development. Through a systematic analysis of official documents by UNESCO, UNICEF, and other UN agencies, the study identifies the major challenges and opportunities facing modern education. The results demonstrate the necessity of systemic change in educational approaches that integrates digital technologies in a way that ensures equal access to quality education and prepares learners for the future labor market. The proposed model of the educational environment is based on the principles of hybridity, personalization, and continuous development, taking into account the specific needs of different age groups and social communities.


Keywords:  digitalization,  educational  environment,  digital  literacy,  dual  education,  UN,
sustainable development, UNESCO, hybrid learning.

Пълен текст - pdf: PDF document 1. Nikolay Marin, Anna Hristova.pdf